217 _ جشنواره یازدهم رادیو
|
در آستانه برپائی یازدهمین جشنواره رادیو :
پيشنهاد صادق عبداللهي نويسنده «جمعه ايراني»:پيش کسوتان و نسل جوان در جشنواره راديو جداگانه رقابت کنند
|
|
راديو بايد به صورت تخصصي تر به موضوعات مخاطب پسند بپردازد و جشنواره بهترين فرصت و مهم ترين بستر براي اين تجربه اندوزي است. |
|
راديو بايد به صورت تخصصي تر به موضوعات مخاطب پسند بپردازد و جشنواره بهترين فرصت و مهم ترين بستر براي اين تجربه اندوزي است. اين نويسنده پيش کسوت راديو با اشاره به برگزاري هم انديشي طنز در راديو افزود: موضوعات و سوژه هاي تخصصي مي تواند بخش جديدي در فراخوان جشنواره باشد و برنامه سازان با توجه به علاقه و تجربه خودشان در آن شرکت کنند. اين کار باعث مي شود برنامه هاي صبح گاهي يا برنامه هاي مناسبتي و مذهبي که به صورت تخصصي تر توليد مي شوند و البته مخاطب پذيرتر و مخاطب پسندتر هم هستند با دقت بيش تري قضاوت شوند.
عبداللهي در ادامه به استقبال خوب نسل جوان راديو از حضور در جشنواره اشاره نمودو پيش نهاد کرد: بهتر است براي حفظ شان پيش کسوتان و ايجاد انگيزه و رقابت به نسل جديد بخش رقابتي جشنواره به دو قسمت تقسيم شود و يک بخش به برنامه سازاني که براي اولين بار برنامه ساخته اند، اختصاص پيدا کند و داوران با توجه به استانداردهاي موجود در راديو به داوري کار آنان بنشينند. اين روند چند سالي است که در حوزه سينما جريان دارد و نتايج خوبي به همراه داشته است.
وي در ادامه با تاکيد بر لزوم تدوين چارچوبي براي داوري گفت: براي داوري فقط سابقه حضور در راديو کافي نيست و اين کار در فضايي که همه يکديگر را مي شناسند و از ميزان تجربيات و تبحر هم در برنامه سازي آگاهند کمي دشوار است. براي همين کسي بايد داوري جشنواره را برعهده بگيرد که خودش در راديو کارهاي مثبت و چشمگيري کرده باشد.
نويسنده جمعه ايراني در ادامه با اشاره به نقش مهم و اساسي نويسندگي در راديو گفت: بايد براي نويسندگي راديو ارزش بيش تري قائل باشيم. مخصوصا اين که مقوله طنز نيز در اين رسانه چندان غني نيست به همين منظور بايد مسئولان جشنواره بيش تر از قبل آن را مد نظر قرار دهند و حتما بخشي را به آن اختصاص داد.
سردبير و تهيه کننده برنامه طنز " شکل دگر خنديدن" راديو فرهنگ افزود: راديو در حال حاضر از تعداد انگشت شماري مجري مولف بهره مي گيرد که اغلب در يك شبكه راديويي مشغول به کار هستند .اين افراد با حضور در بدنه اصلي جشنواره به نوعي مي توانند در انتخاب نويسندگان برتر در جشنواره موثر باشند.
مجري برنامه "شب هشتم" راديو صداي آشنا ضمن اشاره به فضاي بين المللي جشنواره و حضور راديوهاي خارجي گفت: صرف بين المللي بودن جشنواره و حضور چند کشور خارجي باعث اعتبار آن نيست و بايد تاثير اين حضور در طول چند دوره برگزاري جشنواره محسوس باشد. براي رسيدن به اين منظور بايد تبادل فرهنگي بيش تري با برنامه سازان خارجي- مخصوصا کساني که از نظر فرهنگي هم خواني بيش تري با ما دارند- برقرار کنيم.
وي تصريح کرد: اين نکته در انتخاب و دعوت از مهمانان خارجي موثر است وبنابراين بايد آثاري را از کشورهاي هم جوار يا همگوني با فرهنگ ايران پذيرفت که سطح کارشان از ما بالاتر است و براي برنامه سازان کارکرد آموزشي دارد.
اين تهيه کننده ،نويسنده و مجري راديو ادامه داد: مهم ترين هدف جشنواره راديو بالا بردن سطح کيفي و کمي آثار توليدي در طول سال است. اما اين تلاش بايد مستمر باشد تا به شکلي هدفمند مسيري رو به پيشرفت را طي کند.
وي تاكيد كرد:مهماني صميمانه جشنواره براي اهالي راديو اتفاقي است که بايد آنرا به فال نيک گرفت. اما در آستانه يازدهمين دوره اين جشنواره اين انتظار وجود دارد که با مطالعه دوره هاي قبل نوآوري و خلاقيت بيش تري اتفاق بيفتد و جشنواره پربارتر شود.
يازدهمين جشنواره بين المللي راديو و سومين اجلاس جهاني صدا از 5 تا 7 خردادماه در زيباکنار برگزار ميشود. لینک به سایت جشنواره رادیو http://www.radiofestival.ir/fa/ |

نویسنده و مجری برنامه های رادیویی